Caravan

Verdikt
60

Herní portrét karavany v pouštích starověké Arábie i přes začátečnické přehmaty ukazuje, jak z exotického prostředí vystavět dobrou zábavu.

Počítač

WindowsWindows

9,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

9,99 €Steam

LinuxLinux

9,99 €Steam

Další informace

Výrobce: it Matters Games
Vydání: 30. září 2016
Štítky: indie hra, obchodní, explorativní, simulace, strategie

Exupéry. John Cale. Orient. Sešity s dobrodružnou literaturou. Hedvábná stezka. Štěkající psi. To jsou asociace, které někomu naskáčou po vyslovení slova karavana. Videohra mezi ně nepatří. Přitom skupina velbloudů a lidí uprostřed pouště jako by přímo volala po zpracování do hororu, survival, adventury nebo strategie. Zprůměrovat to vše dohromady napadlo německé studio It Matters Games, které má za sebou tituly DogHotel, My Dolphin Show nebo Salmon Race pro mobilní platformy. V PC debutu Caravan se zaměřuje na svízelný život vůdce karavany v džiny obydlených pouštích Arabského poloostrova.

Karavany sloužily ve své době jako jediný způsob, jak bezpečně dostat zboží a informace do měst a oáz vnitřního Arabského poloostrova. Ve srovnání s košatou euro-asijskou Hedvábnou stezkou byla arabská síť obchodních tras jednoduchá. Drsné prostředí (zdejší poušť je druhá největší na světě) a minimum oáz totiž vymezily především pobřežní trasy. Rudé moře s Perským zálivem pak spojovaly pouze tři hlavní tahy.

Rekonstrukce starověkých obchodních tras slouží v Caravan jako jeviště pro vyprávění o princi Barnabáši z města Aram. To se před jeho očima tak nějak propadlo do země. Že v tom mají prsty džinové? To si pište! Princ, kterého si můžete pojmenovat jakkoliv, hledá způsob k záchraně města v sérii obchodních úkolů, které ho provedou celým poloostrovem.

Má dáti a dal

Je trochu zvláštní stavět hrdinský příběh na ekonomické simulaci. Caravan ale prolíná vyprávění eposu s nutností hromadit dináry zdařile. Vykoupení Aramu proběhne až po dokončení mnoha kapitol. Jejich odemykání je podmíněné častým uplácením, které tlačí hráče do vydělávání. Stejně tak není zdarma ani přidávání dalších zvířecích pozic v karavaně a povyšování vůdcovských schopností (menší spotřeba vody, rychlejší pochod atd.) Barnabáše. Zkrátka, vydělávat je třeba.

Desítky tržišť ve městech a oázách se liší cenami komodit, tím pádem není nic snadnějšího než levně nakoupit třeba látky v Damašku a draze je prodat v Adenu. Sledování cen je klíčové a vize dobrého výdělku vás dokáže hnát ze severní Gazy až do jižní Moschy. Jednou za čas obchodníci vymění sortiment nebo přehodnotí cenovou politiku a ekonomický model tak má dostatečnou dynamiku, aby se nedal zneužít pro rychlé zbohatnutí.

Bac ho kostkou 

Kontrapunkt hromadění představují souboje, které se odehrávají obvykle na cestě mezi oázami. Občas sice řeč peněz šarvátku zastaví, ale většinou se musíte porvat. Ať už jsou na pozicích nepřátel loupežníci nebo ghoulové, bitva má podobu komplikovanějších vrhcábů. Na několika kostkách hozené hodnoty přičítáte ke svým třem útočným vlastnostem, abyste v nich měli vyšší číslo než protivník. Podle výsledků se vypočítá zranění a pokračuje se do dalšího kola, dokud jeden nepadne.

Hra s kostkami nutně znamená silnou přítomnost náhody. Někomu může vadit, že si tak nevypracuje jasnou strategii, jenže s náhodou se i zprvu jednoduché souboje mohou překlopit do napínavého házení kostkou. Ten samý herní princip funguje při smlouvání o cenách a Caravan tak zvládá dvě odlišné aktivity navléknout na jedny pravidla, což udržuje základ hraní soudržný a pochopitelný.

Nekonečná poušť 

Přesuny mezi městy rozhodně nepatří k nejrychlejším. Není to však na škodu. Pomalé tempo je poplatné podstatě karavany, která jde rozvážně, dlouho a monotónně. Postaví-li se jí do cesty překážka, obejde jí, nebo se zastaví a vypořádá se s ní jinak. Pak zase pokračuje v cestě – pomalu, ale cílevědomě.

Rozvážná rychlost vytváří napínavou atmosféru, kdy dlouho nevíte, jaké události se v jaké fázi cesty stanou. Najdete poklad? Zkazí se voda? Spadne některý ze soumarů do propasti nebo najdete opuštěný chrám s cenným kadidlem?

Možností je pouhá hrstka, dávkují se nahodile a každá z nich souvisí s tajemstvím a nepředvídatelností pouště. Z té není úniku, protože jakmile jednou uvedete karavanu do pohybu, nedá se obrátit (až v cílovém městě). Pozorovat, jak se tenčí zásoby vody, a ještě nejste ani v polovině cesty, čili je jasné, jak celá slavná výprava skončí – to je strašné.

Jiný kraj, jiný mrav 

Ve městech je bezpečno. Mezi nimi se však může stát cokoliv. Když na vás vybafnou loupežníci nebo se protrhne vak s vodou, není to překvapivé. Tak nějak to čekáte. Jakmile ale při průzkumu čerstvého bojiště zakopnete o ghouly nebo se z princezny oázy vyloupne mrtvola, kterou ovládá démon, je to příjemné upozornění na to, že jste jinde.

Arabský poloostrov je místem pohádek tisíce a jedné noci, hra tedy čerpá z odlišné mytologie a historie. Neočekávejte ale záplavu démonů na létajících kobercích. Caravan pouze mírně odhrnuje záclonu mytologie, které daly tvář pustiny, izolace a nomádské kmeny.

Samotný Aram je arabskou variací na naši Atlantidu, tedy ztracené město plné bohatství (zmiňuje ho H. P. Lovecraft nebo Uncharted 3). Některé z dalších lokací již v našem světě neexistují, třeba Qaryat al-Fāw, Babylon nebo Apologus, jiné vám budou povědomé (Aleppo, Gaza, Jeddah) a další v zobrazované starověké době ještě neexistovaly (Mekka) nebo jsou vymyšlené.

Málo mapy! 

Herní mapa, na které strávíte většinu času, dobře ukazuje města a trasy. Je přehledná, jasná a zábavná. Milovník map bude mít pocit pohybu po interaktivním atlase, ze kterého ale dostává méně, než jaké jsou možnosti.

Bylo by fajn se přiblížit k mapě a číst si názvy pouští (Rub' al Khali – Pustá končina), kterými procházíte, nebo pojmenování horských masivů (Jabal an-Nabi Shu'aib - Hora proroka Jetra), přes jejichž průsmyky se karavana plazí vpřed. Bavilo by procházet hlubokými pojmenovanými wádí a překračovat bílé, černé a rudé pouště s vlastními exotickými názvy a geologickým charakterem.

Caravan v geografickém ohledu zůstává nenaplněná. Podobně jako u mytologie naznačuje, jaké by to mohlo být, kdyby byli autoři zkušenější.

Fungující orient 

Je tu ještě jedna důležitá věc. Starověk a předislámská mytologie nebyly vybrány náhodně. Caravan se tak může vyhnout jakékoliv náboženské tematice, dokonce jí nenaznačuje ani skrz konverzace nebo architekturu jednotlivých měst.

Celá hra je důkazem, že arabská mytologie a prostředí nabízí motivy, na nichž se dá postavit neobvyklá hra. Je to důležitá a cenná lekce pro hráče i vývojáře, kteří se do arabského světa možná ze společenské obezřetnosti příliš často nepouštějí.

Pouštní mouchy 

Jak bylo řečeno, jde o debut studia It Matters Games pro PC. Hru tedy pronásledují problémy, které pramení z nezkušenosti autorů. Třeba mírně humpolácké ovládání nebo zbytečné proklikávání konverzací. Na celkové ploše pěti hodin dochází k příliš častému opakování několika mála cestovních příhod a některé mechaniky jsou ke konci vyprávění zbytečné (smlouvání).

Přesto Caravan patří do skupinky her, které stojí za to vyzkoušet, pokud jste fanoušci obchodních simulací nebo vás přitahují exotické krajiny. Na svých pomalých cestách potkáte spoustu postav, splníte řadu úkolů a zbohatnete s pomocí vlastního důvtipu. A nakonec zjistíte, jak se to vlastně má s Aramem a džiny. Hint: Překvapivě!