Blitzkrieg 3

Verdikt
70

Návrat oblíbené strategie z druhé světové dopadl docela dobře. Blitzkrieg 3 připomíná spíše remake druhého dílu, což ale není nutně na škodu. Fanoušci série budou spokojení a díky nízké obtížnosti nebudou mít s proniknutím do hry problém ani nováčci.

Počítač

WindowsWindows

17,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

17,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Nival Interactive
Vydání: 2. června 2017
Štítky: druhá světová válka, válečná, realtime, multiplayer, strategie

Druhá světová válka se vrací do módy, alespoň ve hrách. Zejména zavedené série se do tohoto úseku historie začínají pomalu ale jistě vracet a zřejmě největší takový návrat můžeme očekávat od Call of Duty: WWII. Pokud se ale necítíte na hrůzy války tváří v tvář, možná bude lepší na celé bojiště nahlédnout shora – v realtimové strategii. V tomto žánru se po dlouhé absenci setkávají dva odvěcí rivalové v podobě Sudden Strike 4 a Blitzkrieg 3. První jmenovaná hra však vyjde až 11. srpna, zatímco Blitzkrieg 3 se pokoušela získat přízeň hráčů celé dva roky v předběžném přístupu. Moc se jí to zrovna nedařilo a obavy z kvality výsledné hry tak byly na místě. Nakonec to ale nedopadlo vůbec špatně. 

Žánrová klasika

Blitzkrieg 3 se drží klasického mustru svých předchůdců téměř ve všech ohledech. Po spuštění vás přivítá obrazovka s volbou stran. Tradičně jsou k dispozici Němci, Rusové a Spojenci. Výběr strany ale není zásadní, protože můžete kdykoliv vyskočit do menu, zvolit protistranu a k předchozí rozehrané kampani se vrátit později.

Ať už se rozhodnete jakkoliv, musíte si projít první výukovou misí. Po jejím úspěšném splnění se vám otevře náhled na mapu Evropy a severní části Afriky. V závislosti na vámi zvolené straně se mapa zaplní několika misemi – Rusové se koncentrují u svých hranic, kde se snaží odrazit německý postup, Spojenci se shromažďují na hranicích Libye s Egyptem, odkud postupují přes Středomoří až do centrální Evropy, kde svou cestu naopak začínají Němci invazí do Polska. Je čistě na vás, jaké misi se budete věnovat jako první, většina z nich je však nepovinná, a jedna vždy slouží jako most mezi jednotlivými érami druhé světové války (počátek, střed, závěr).

Mise jsou založené na historických událostech, což je největším plusem hry. Nechybí zde už mnohokrát propírané, ale neodmyslitelné bitvy jako vylodění v Normandii, bitva u Stalingradu či bitva u El Alamein. Sekundují jim desítky méně známých, stále však historicky významných bitev. Tyto vedlejší mise nejsou potřeba k postupu do dalšího období, ale hodně vám pomohou s poměrně náročnější a co do velikosti spektakulárnější předělovou bitvou. Za každé vítězství v bitvě získáváte odměnu na základě míry úspěchu. Odměna má vždy podobu nového typu pěchoty nebo obrněného vozidla, které výrazně ulehčí další průchod hrou.

Tanky, nebo pěchota, všechno jedna holota

Většinou je na vás, jaké stroje a jednotky si s sebou do mise vezmete. Hra vás kvůli zachování historické věrnosti omezí při výběru jen několikrát. Co se pro danou misi bude hodit nejvíce, se vám možná podaří vyčíst z jejího popisu a z požadovaných cílů, byť si na tomto místě dovolíme trochu postěžovat. Popisky jsou až moc obecné. Často se z nich nedá vytušit vůbec nic. V jedné misi máte za úkol zastavit konvoj německých tanků za každou cenu. Vybavíte se proto nejlepšími tanky, v čele s mocnou KV-2 s troll kanónem, abyste záhy zjistili, že máte v misi k dispozici devastující kaťuše, a že naopak potřebujete pouze pěchotu, která má obsadit domy podél cesty a skautovat tak konvoj.

Neznamená to okamžitý neúspěch, protože za plnění úkolů v misi získáváte body podpory, za které můžete přivolat parašutisty, letecké útoky nebo nové pěchoty a těžká vozidla z vlastní zásoby. Hlavní úkol je většinou jeden – něco ubránit, něco vystřílet, něco obsadit. Vedle toho se ale objevují různě obtížné nepovinné úkoly, kde sice riskujete větší ztráty, ale za získané body podpory naopak naberete nové síly. Takto se dostanete třeba k lepším tankům, i když si je sami ještě povolat nemůžete.

Jednoduchá struktura

Blitzkrieg 3 se během misí drží svých zavedených pravidel. Jde jen a pouze o vaše jednotky. Sem tam máte udržet nějaký bod, ale nikdy nestavíte základnu, kterou byste museli hlídat a starat se o ni. Zkrátka jen jedete přímo za nosem k vytyčenému cíli. Kromě opravdu přímého boje, kterému se nikdy nevyhnete, máte k ruce pár drobností pro několik klidnějších misí – pěchota může vykopat zákopy, tank můžete zakrýt s pomocí pytlů s pískem nebo můžete s celou jednotkou naběhnout do okupovaného domu, mimo kameru vymlátit její „obyvatele“, a pak sami číhat na okolo pochodující nepřátele.

Vzhledem k silné orientaci na jednotky není moc překvapivé, že úplně všechno, co má nohy, kola a pásy získává za každé nasazení zkušenostní body. Čím častěji používáte nějakou techniku, tím se stává efektivnější. To samé platí pro vašeho generála, který disponuje speciálními dovednostmi a zvyšuje statistiky vybraných jednotek. I generálové odpovídají svým historickým předlohám. Zkušenostní body získáváte v podstatě i vy v podobě bodů výzkumu. Můžete je investovat do stromu vylepšení a zvýšit tak přesnost určitých tanků, jejich rychlost, obranyschopnost apod.

Ještě je třeba se zmínit o oné „slavné“ umělé inteligenci na bázi nervové sítě, kterou tvůrci pojmenovali Boris. Ano, AI nepřátel už není tak tragická jako v předešlých dílech série a opravdu se setkáte se situacemi, kdy se nepřátelská pěchota vysápe na kopec, zalehne a hází na tanky granáty. Nicméně ale nejde o nic zas tak převratného a rozhodně se nechová jako živý hráč, i když to tvůrci z Nivalu rádi tvrdí.

Multiplayer? Ano, je tu

Blitzkrieg 3 samozřejmě nabízí i multiplayer. Můžete se vrhnout do klasického skirmishe v módu 1 na 1, 2 na 2 a 3 na 3, nebo zkusit Assault mód, kde se jeden brání a druhý útočí. Ve hře pro více hráčů se ale žádný zázrak nekoná. Jde jen o nadstavbu výborné příběhové kampaně. Nicméně se zde skvěle uplatní Boris, který nahradí hráče, co předčasně opustí bojiště.

Svůj odstaveček si zaslouží i audiovizuální stránka. Je asi všem jasné (i z okolních obrázků), že posun je za těch 12 let opravdu obrovský. Grafika se vám sice nesnaží vyrazit dech, ale jde o RTS a na poměry svého žánru se na hru kouká opravdu dobře. Pouště, louky, lesy, i zimní krajina prostě vypadají skvěle. Mrtvoly nemizí, stopy výbuchu také ne, ani prvky zničitelného prostředí, takže při zpětném průjezdu mapou můžete vidět všechen ten běs a hrůzu, jež války nevyhnutelně doprovází.

Zmínit musíme i českou lokalizaci a rovnou řekneme, že je to tragédie. Font nezná české speciální znaky a hra nepočítá s texty delšími, než jsou ty původní. Po prvních větách ztracených ve vzduchoprázdnu nejspíš každý hru přepne zpět do angličtiny.

Běží jak z praku

Ať už Blitzkrieg 3 trpěl v předběžném přístupu sebevětšími problémy, v hotové verzi už je situace znatelně lepší. Snímková frekvence je stabilní, nahrávací časy odpovídají následné délce mise, obsahu pro jednoho hráče je až až, a člověk se z něj i leccos naučí. Ke hře tak máme jedinou velkou výtku – trojka je vlastně dvojka v moderní grafice. Byť se stejná hra hraje i na dnešní poměry skvěle, prostě to není vůbec nic nového.

Blitzkrieg 3 s klidným srdcem doporučíme fanouškům předchozích dílů, kteří si mohou užít velice podobnou hru v novém kabátku. Druhá skupina, kterou by hra mohla oslovit, jsou nováčci tohoto žánru. Hra je totiž poměrně jednoduchá a nevyžaduje vymýšlení hluboké strategie – většinou stačí jít kupředu, nejprve ustřílet tank, pak pomalu běžící pěchotu a máte vyhráno. Těm z vás, kteří hledají výzvu ve strategickém plánování, bychom doporučili počkat, jak dopadne Sudden Strike 4.