Beyond a Steel Sky

Verdikt

Pamětníci při vzpomínce na Beneath a Steel Sky jistě pookřejí. Možná ještě o trochu více, když zjistí, že se po dobrých pětadvaceti letech chystá pokračování - ačkoliv by se možná více hodilo slovní spojení "duchovní nástupce". Hra by měla vyjít ještě letos.

Mobilní zařízení

iOS (iPhone, iPad)iOS (iPhone, iPad)

Nedostupné

Počítač

WindowsWindows

Nedostupné

Další informace

Výrobce: Revolution Games
Štítky: sci-fi, indie hra, kyberpunk, adventura

Beneath a Steel Sky je pětadvacet let stará kyberpunková point and click adventura, která patří do zlatého fondu žánru. Čtvrtstoletí přišlo několika původním autorům jako adekvátní čekací doba na pokračování. To ponese jméno Beyond a Steel Sky a míří na všechny platformy od Apple (ano, včetně telefonů a tabletů), počítače i konzole.

Ani ryba, ani rak

Upřímně, nelze se ubránit poněkud ambivalentním pocitům. Původní adventura si následovníka rozhodně zaslouží (pokud jste neměli tu čest, můžete si ji zdarma stáhnout na GOGu), ale na druhou stranu, nebýt názvu hry a zvučných autorských jmen, nový projekt bychom pravděpodobně minuli zcela bez zájmu.

Mimo jiné za to může hned první věc, co člověk zaregistruje. Vizuál. Stará adventura dýchala podmanivou, melancholickou a občas řádně tísnivou atmosférou. V kontrastu s tím si tvůrci nyní chystají generickou komiksovou grafiku, co vypadá, jako kdyby utekla z Borderlands. Neprobouzí v nás chuť se do hry pouštět, nemůžeme si pomoct.

Sliby vývojářů se pak staví do zvláštního kontrastu. Hra má totiž nabídnout orwellovská témata, studovat palčivé společenské problémy zejména v souvislosti s technologiemi a digitalizací životů, ačkoliv samozřejmě pod rouškou kyberpunkové sci-fi stylizace.

Jinak řečeno, má jít o zcela vážný, dospělý projekt. Který ale zároveň vypadá jak Fortnite, má vyjít na telefony a zaujmout nenáročné hráče, co o původním titulu nikdy neslyšeli. Nedovedeme si moc představit, jak přesně chtějí tvůrci slepit tři navzájem se odpuzující prvky, aby to celé drželo pohromadě. Na druhou stranu, když dokázala do morku kostí zamrazit i taková zdánlivá šaškárna jako Adventure Time, proč by to nešlo zde?

Moderní dobrodružství

Ve světle předchozích informací by bylo pochopitelně liché očekávat adventuru tradičního střihu, plnou hádanek s používáním předmětů na jiné předměty a podobně. Z minutového traileru, který je k dispozici, samozřejmě nelze vyhmátnout hratelnost titulu se stoprocentní jistotou, ale zdá se, že herní výzva na sebe vezme tvar logických rébusů, které budou v rámci možností zapadat do scény a děje.

Upoutávka předvádí zpřístupňování silnice pomocí otevírání závor skrze jednoduchý interface. Což o to, na telefonech to nejspíš stačit bude, ale snad se tvůrcům povede problémy nastavit tak, aby obstály i v tvrdší konkurenci na nepřenosných platformách.

Zajímavěji zní další avizovaná součást hraní: Vyšší míra svobody a možnost do jisté míry ovlivňovat okolní svět, respektive jeho obyvatele. Jak přesně by to mělo vypadat, už autoři neprozradili, ale pokud to znamená, že se dějová linka či průchod hrou budou měnit, nebo dokonce větvit v závislosti na vašem chování a nejen při jasně daných dialogových rozcestích, je to jenom dobře.

Všechny obavy se po vydání můžou ukázat jako zbytečné, však nakonec stačí „jen“ uspět v královské disciplíně žánru – příběhu. Jakmile se povede, vše ostatní jde stranou. A tvůrci nejsou žádná ořezávátka, potenciál ohromit vyprávěním tu tedy rozhodně je. Snad do sebe na první pohled nepravděpodobné dílky zapadnou dobře a dostaneme nejen hru, která udělá staré klasice čest, ale která bude stát za pořízení i sama o sobě. Jasno bychom měli mít ještě letos.