Battlefield 4

Verdikt
80

Battlefield 4 nabízí to, co se od hry čekalo. Dlouhé hodiny hraní, týmové spolupráce, nadávání na týmovou nespolupráci a překvapivě flexibilní systém profilace zvoleného povolání. To vše v parádní grafice, která se hýbe i na normálních sestavách. A singleplayer? Na ten zapomeňte, je zde jen do počtu.

Počítač

WindowsWindows

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

PlayStation 3PlayStation 3

Xbox OneXbox One

Xbox 360Xbox 360

Další informace

Výrobce: DICE
Vydání: 1. listopadu 2013
Štítky: fps, multiplayer, válečná, akční

Zatímco ještě u trojky na hře pro jednoho hráče krapet záleželo, u čtvrtého dílu už je všechno jiné. Kampaň je postradatelná nejen kvůli svým ryze průměrným kvalitám, ale zejména proto, že Battlefield byla a je čistokrevná multiplayerová střílečka. 

Nuda, nuda, modř, modř

Battlefiled 3 nenabízel ničím výjimečnou kampaň, obsahovala však momenty, které člověka chytly za nadledvinky a ždímaly z nich adrenalin. Čtyřka takové momenty nemá. Scénář je nutný a nenápaditě napsaný. Je vám sice jasné jaké emoce se tvůrci pokoušeli vzbudit, ale vůbec to nefunguje. Generická zápletka ignoruje jakoukoliv realitu a tak sledujete, jak moc v Číně přebírá Zlý čínský generál, který zabil Hodného čínského politika. 

Reckere, přines!

Hlavní hrdina Recker je sice velitel týmu Tombstone, ale neustále mu někdo říká, co má dělat. „Reckere, otevři tohle! Reckere sestřel ten vrtulník! Reckere jdi a zjisti co to je!“

Vrcholem absurdity je scéna, kdy máte v Šanghaji zničit tank a oba podřízení vás, schovaní v keři  pár metrů od tanku, hlasitě povzbuzují při šíleném kličkování mezi minami. Prostě rozený velitel. Postavy jsou navíc zoufale jednoduché a některé nemají ani jednu definující charakterovou vlastnost.

Hlavní problém ale tkví v tom, že v singleplayeru není zábavná ani samotná akce. Battlefield hry těží z velkých map, a i když tu máte o malinko víc prostoru, než v trojce, pořád jde o velmi svázané hraní. Střílej, střílej, popoběhni, střílej. Akce je neinspirativní, opakuje se a je nudná.

Hra pro více hráčů

Od začátku je jasné, že Battlefield 4 je nástavbou trojky. Bere osvědčený koncept a přidává k němu různá vylepšení a novinky. Ačkoliv jsou některé změny výrazné a prospěšné, komplexnější úpravy by občas prospěly více. Jedna z nejvýraznějších a nejlepších novinek je v BF4 návrat Commander módu. Hráč na pozici velitele má skvělý přehled o bojišti, rozdává rozkazy jednotlivým týmům a na daná místa může shazovat i zásoby. Hrát s dobrým velitelem je slast.

Najednou jasně vidíte, kam se vydat, kde je vás třeba a směřuje to i jednotlivé týmy, jejichž členové pak (většinou) nepobíhají jako hejno slepic, kde se jim zamane. Vyžaduje to samozřejmě solidní velitele, kteří musí vyžadovat a potvrzovat rozkazy, ale to je klasická nevýhoda, když nehrajete se známými, ale s náhodnými hráči. Commander mód je to nejlepší, co se ve čtyřce v rámci změn objevilo, protože to skutečně prohlubuje taktické možnosti hry.

Těžko na cvičišti...

Užitečné bylo i přidání testovacího areálu, ve kterém se učíte řídit, létat, prostě používat vozidla bez toho, aby vás pořád někdo sestřeloval nebo vám nadával v plné hře. Dalším příjemným vylepšením jsou změny v základní čtveřici povolání. Hlavně průzkumník je konečně něčím víc, než jen sniperem. Nemálo kol tak v jeho roli strávíte pohybem po úrovních a nahlašováním pozic nepřítele, případně laserovým označováním vozidel.

Konečně v plné míře platí, že v Battlefield 4 si místo na bojišti najde každý hráč. Můžete být zaměřeni ofenzivně, defenzivně i podpůrně a flexibilnější systém vybavení a zbraní vám umožňuje ušít si svou roli na míru. Pomáhá tomu také systém zbraní, kdy jsou některé kategorie po odemčení obecně sdílené mezi všemi povoláními.

Nově byly představeny takzvané battlepacky, tedy balíčky různé hodnoty s nějakými předměty, které můžete postupným hraním odemykat. V některých jsou nové kamufláže, bonusy na XP nebo doplňky k zbraním. Nejde o nic, co by vás při velkém štěstí zvýhodnilo, ale o sympatický bonus, který vám odemkne blbinku, jako je nová kamufláž na zbraň.

V rámci příjemných a zábavných drobnosti najdete i tvorbu vlastního emblému v Battlelogu. Stejně tak v zásadě nedůležitý, ale velmi příjemný je dabing, kdy vojáci hlásí ve svých nativních jazycích, což zní u Číňanů i Rusů velmi atmosféricky. Navíc, Čína má skvělé modely postav u snad všech povolání!

Lekce čínské kartografie

Pro multiplayeorvku jsou však tím nejdůležitějším mapy. Battlefield 4 je na tom s nabídkou map výborně. Jednou z nejslabších map je paradoxně nejvíce propagovaná Šanghaj. Postupem času se ohraje a mnohem zábavnější je segment před zbořením mrakodrapu. Na opačném pólu stojí Zavod 311, která se odehrává ve staré továrně na tanky. Nabízí skvělý mix boje na střední i krátkou vzdálenost s občasným zapojením letectva. Jde o designově skvěle odladěnou mapu, která má i krásnou scenerii s odstavenými tanky. 

Voda tentokrát hraje velkou roli a námořní boje jsou díky různým stupňům vln napínavé. Když se na Paracel Storm spustí bouře, nedá se z moře prakticky střílet a i viditelnost na pevnině je nižší. Při pohybu na mapách s ostrůvky je třeba dávat pozor i na vodu, protože rychlá loď může disponovat ochromující palebnou silou.

Z nových módů může zaujmout Obliteration, kde se snažíte soupeři zničit s náhodně spawnovanými bombami jeho tři M-COM stanice. Je to zábava, ale přesto je zřejmé, že Battlefield 4 byl připravován na klasický mód Conquest. Neznamená to, že tyto „doplňkové“ módy nestojí za nic, naopak. Jen hrají ve srovnání s Conquest velmi kvalitní druhé housle.

Pro zhodnocení Battlefield 4 lze použít klasickou frázi „Nakonec to dobře dopadlo.“ Battlefield 4 nepřináší revoluci, ale nabízí vylepšenou grafiku, stále stejně skvělé ozvučení a mix pozemního, vzdušného a námořního boje s vozidly. V této oblasti prostě nemá konkurenci.