Abandon Ship

Verdikt

Majestátní plachetnice, řady děl a lákavé horizonty za vlnami nekonečných moří - to vše na vás čeká v Abandon Ship. Hra je momentálně k dispozici v rámci předběžného přístupu, takže si ji můžete zkusit klidně okamžitě.

Další informace

Výrobce: Fireblade Software
Štítky: námořní, piráti, indie hra, taktická, roguelike, adventura, akční

Poslední dobou trávíme podezřele moc času na moři. Nejdřív jsme s malým zapřením morálních zásad lovili velryby v Nantucketu, pak jsme se plavili po souostroví Deadfire v rámci prvního kontaktu s Pillars of Eternity II. Abandon Ship je nečekaným vyvrcholením naší námořní trilogie a řekneme si hned na začátku - byla to bouřlivá plavba. Zvlášť, když vám jde po krku Kraken. 

Kultovní záležitost 

Odkládané námořní dobrodružství Abandon Ship vplulo na Steam v podobě early accessu 21. února, ale už dlouho před tím vzbuzovalo nemalé naděje. Vyhlídka na souboje, v nichž hráč ovládá každého člena posádky a soupeří nejen s nepřátelskou lodí, ale také její posádkou, výsadky, nepříznivými živly a Krakenem, to je lákadlo samo o sobě. K tomu připočtěte průzkum moří, správu lodě, návštěvy přístavů a neustálý boj o holý život. 

Základem je mód, v němž se hlavní postava trhne od lovecraftovského kultu uctívačů hlubin a chapadel, osvobodí pár členů posádky z vězení, a prchne na lodi hledat způsob, jak zastavit smrtícího Krakena. Nejdřív se ale musíte dostat z dosahu mateřské základny kultu, což vyústí v první námořní bitvu. Nemít pod kontrolou jen loď s pár přednastavenými tlačítky nebo automatizovaným soubojem, ale ovládat téměř každý aspekt realtime bitvy včetně každého člena posádky je zajímavá, byť ze začátku možná trochu chaotická zkušenost. 

Souboje probíhají v reálném čase a podobně jako ve spoustě RPG se i tady dají bitvy zapauzovat, aby byl čas rozdat povely námořníkům. Ti mají několik různých specializací od kormidelníků přes dělostřelce až po mistry v soubojích na blízko. Podobně jako ve sci-fi FTL – Faster Than Light je tedy logicky žádoucí umisťovat dělostřelce k dělům, čímž se urychlí nabíjení a zvýší přesnost, lodníci zase zvládnout mnohem efektivněji opravovat poškozené části lodi nebo odčerpávat vodu z podpalubí.

Bohužel se tady objevuje první výtka směrem k nastavení testované verze hry. Nelze totiž říct, že by se změna na pozici specialistů jakkoliv projevovala. Ani po několika hodinách hraní neustupuje dojem, že bylo jedno, jestli je dělostřelec u děla nebo zrovna opravuje stěžeň. Občas se navíc stává, že obnova nebo rozšiřování posádky působí jako taková znouzectnost a noví námořníci jsou prostě jen do počtu, aniž by byli vhodní na danou pozici.

A zase se houpeme na vlnách! 

Námořníci v bitvách bez ohledu na své zaměření a umístění na palubě velmi slušně kmitají a mají téměř pořád plné ruce práce. Odvíjí se to pochopitelně i od velikosti lodi a počtu vybavení, ale málokdy se stane, že by počet námořníků zásadně překročil počet akcí, které můžou vykonávat. Nejčastějším typem souboje je námořní bitva, v níž se proti sobě staví dvě kocábky s děly, šrapnelovými kanóny, řetězovými střelami, ale také úhybnými manévry a chytrým plánováním. Hráč si zvolí, kam mají mířit automaticky se nabíjející a obsluhovaná děla, zatímco sám průběžně ovládá střely ze specializovaných děl. Podobně jako v případě obsazení jednotlivých postů, ani zde neexistoval žádný markantní rozdíl v tom, kam jsme zrovna nasměrovali další salvu.

Souboje mezi různorodými koráby se tak velice rychle dostaly pod kůži a bohužel se zároveň staly velmi jednotvárnými. Dělostřelci prostě a jednoduše po celou dobu pálí do trupu nepřátelské lodi, jeden člověk stojí u kormidla, díky čemuž je možné měnit vzdálenost mezi loděmi, a zbytek posádky se věnuje tomu, co je zrovna třeba. Opravami počínaje a obsazením dalších smrtonosných zbraní konče. Většinu bitev pak zakončil mohutný náraz do nepřátelské lodi, při němž může vaše i nepřátelská posádka přepadnout přes palubu, ale především uštědří tak velké poškození trupu, že většinou nepřítel nevydrží. Po dokončení bitvy se už jen opraví kocábka a vzhůru za dalším dobrodružstvím. 

Při plavbách po rozlehlých mořích budou hráči znepříjemňovat život především kultisté, kteří jsou svému bývalému členovi v patách společně se zvláštní rasou zdatných plavců, která slouží jako výsadek a přenese boj k hráči na palubu. Tady bohužel dochází k další nevyváženosti, protože zdatní plavci jsou ještě zdatnější bojovníci, kterým lze konkurovat jen soustředěním sil námořníků. Jednotlivci většinou nemají šanci. Zároveň má tahle prapodivná rasa jeden nepříjemný zvyk - nechat po sobě zelenou stopu velmi jedovaté látky, která vaše statné námořníky velmi rychle otráví a promění v námořníky mrtvé. 

Samozřejmě lze mezi nepřáteli narazit i na čistě pirátskou posádku a při toulkách po jednotlivých mořích se hráč neobejde krátkých skriptovaných událostí, v nichž si vybírá některou z nabízených možností. Už byla řeč o FTL? Zatím ale tyto nenápadné události působí spíš vycpávkově a chybí větší příběh, který snad časem přibude. Zachraňujete takhle třeba ztroskotané námořníky, řešíte piráty nebo jen sbíráte kořist a potkáváte kupecké lodě. Právě tahle část vyplňující čas mezi jednotlivými střety s nepřáteli potřebuje do budoucna posílit snad ještě víc než samotné souboje, kterým by prospěla také troška inovace.

Šátrající chapadla 

Proplouvání jednotlivými lokacemi ale není v Abandon Ship jen tak. Veškeré cesty jsou totiž zamčené a klíčem je počet setkání, které je nezbytně nutné na každé mapě absolvovat. Do těch spadají právě souboje a krátké události. Kromě nich se dá ale naštěstí narazit i na přístav, ve kterém si může hráč dopřát s dostatečně velkou kořistí nejen vylepšení své současné lodi, ale především ji může opravit po neustálých soubojích, a nebo si rovnou pořídit větší a lepší plachetnici, která bude disponovat například větším počtem děl a bude schopná pojmout větší posádku. Jen s velkou posádkou si totiž můžete troufnout na postrach všech moří, Krakena. 

Kraken je vám spolu s celým kultem totiž neustále v patách, a to bez ohledu na to, kterou cestou se vydáte. Že hráči znepříjemňuje život kruté počasí (vlny smetou posádku, ledové kry poškozují trup), to je jedna věc. Neustále narůstající agresivita kultu je ale druhá a je třeba občas velmi dobře vážit další kroky. Odhadnout, kdy opravit loď nebo naopak zaútočit na další bod na mapě, to je věčná otázka. Zbavit se Krakena je poměrně snadné (prostě utečete), ale narazit na plně vyzbrojenou loď kultistů nebo ještě hůř, na výsadek prapodivných stvoření, může skončit tragicky. 

Naštěstí zde má tragédie několik jednání, a tak nemusí jeden neúspěch znamenat úplný konec. Hráč má šanci se nechat zachránit proplouvající lodí a začíná znovu v nejbližším přístavu.

Dělová rána 

Pokud by měl někdo z textu dojem, že je Abandon Ship sice vypiplaná, ale velmi jednolitá hra, jejíž péče o každý detail nemůže přebít celkový jalový dojem, bude mít pravdu. Tento kříženec Sunless Sea a FTL se pyšní nejen příběhovým, ale i čistě soubojovým módem, který vyzkouší i vaši schopnost investic, protože za celou dobu námořních bitev budete mít k dispozici jen pět návštěv přístavu. Naneštěstí jde stále o ty stejné souboje, které jsou nalepené těsně na sebe, a tak se brzy začnou slévat do jednoho mišmaše. 

Spousta her trpí v podobných fázích nedotaženými herními mechanikami, chybí jim myšlenka a detaily se teprve kupí v dalších verzích. Tahle je na tom obráceně. Je tam všechno a míra detailu by se dala srovnat s mnohem většími hrami v závěrečné fázi vývoje. Lodě jde vylepšovat opravdu do posledních drobností, stavba posádky má na papíře velký vliv na hraní, díky volbě různé cesty k cíli si může hráč plavbu po mořích zpříjemnit i při opakovaném hraní. 

Navzdory tomu všemu jako celek Abandon Ship nepůsobí úplně dobře, protože soubojů je příliš mnoho a jsou zoufale jednotvárné. Příběh je v kampani velice okrajová záležitosti, i když se nabízí jeho větší využití a rozšíření hry o větší množství skriptovaného obsahu. Abandon Ship stojí za vyzkoušení (Steam) a je možné v ní najít zalíbení. My si ale radši počkáme bezpečně na břehu na vytoužené změny, s nimiž bude z hraní mnohem větší požitek. Snad se jich v plné verzi dočkáme.