Super Mario Maker (3DS)

Verdikt
70

Ráj pro kutily. Zábava pro tradiční hráče. Peklo pro všechny, kteří chtějí sdílet obsah s okolním světem. Kdyby hra nevznikla, vlastně by se nic nestalo, protože lepší verzi nabízí Wii U. Přesto ale dva ze tří prvků fungují a zabaví.

Konzole

3DS3DS

Zboží.cz
Nintendo eShop

Další informace

Výrobce: Nintendo
Vydání: 2. prosince 2016
Štítky: kreativní, plošinovka, akční

Když v září roku 2015 spatřil světlo světa Super Mario Maker pro Wii U, snášela se na hru jen chvála. V recenzích po celém světě hra dostávala vysoká hodnocení a sbírala jednu cenu za druhou. Logika tak velí, že by se z veleúspěšného titulu mohlo dát vytřískat možná ještě něco víc. Podařilo se uhodit hřebíček na hlavičku podruhé i na 3DS?

Uzavřen ve vlastním světě

Síla Super Mario Maker spočívala v jednoduché a efektivní kombinaci herního editoru a téměř nekonečného množství úrovní. Hráč mohl nejenom vytvářet vlastní levely a proměnit si hru k obrazu svému, ale mohl vše testovat a především šířit dál, ale také stahovat a zkoušet výtvory ostatních hráčů. Pokud má hra k dispozici silnou komunitu, tento typ zábavy musí fungovat na výbornou. Super Mario Maker zvládl ve své konzolové verzi pokrýt nejen kreativce, ale i tradiční hráče, kteří chtějí jen konzumovat to, co jim naservírují ostatní.

Na tomto staví i 3DS verze, která v zásadě nabízí přesně to stejné, ale po bližším prozkoumání se ukazuje, že přechod na handheld neproběhl úplně podle představ. Hra přišla o některé možnosti při sdílení výtvorů, a naopak nabízí jiné, které jsou pro našince spíš úsměvnou než reálnou variantou.

V prvé řadě je třeba přiznat, že zdaleka ne všechny výtvory z Wii U verze jsou k mání na 3DS kvůli kompatibilitě, ale přes to se vývojáři dušují, že na nedostatek obsahu si není možné stěžovat. Jedním dechem nicméně dodávají, že se sdílením vašich výtvorů to je trošku jinak než v případě původní verze. Sdílet výtvory, ať jsou sebelepší, totiž můžete pouze přes Local Play nebo StreetPass. Žádné nahrávání na internet, aby celý svět mohl vidět, co jste vytvořili.

Buduji, tedy jsem

Když odhlédneme od možností šíření vlastního obsahu, zůstává v 3DS verzi Super Mario Maker stále hodně co objevovat. Je pochopitelně řeč o vlajkovém módu projektu. Tvorba map je to, kvůli čemu si většina hráčů tuto hru pořídí. Nebude to kvůli solidní hratelnosti, ale proto, že mohou konečně realizovat své tvůrčí vize, s čímž hra pomáhá všemi možnými způsoby včetně nápovědy od Mary O. a holuba jménem Yamamura, kteří si našli cestu z Wii U verze i do té handheldové.

Pro tvorbu je k dispozici šestice prostředí (podzemí, hradní prostory nebo podvodní končiny), které mohou mít i speciální stylizaci podle zamýšleného období. Na výběr je Super Mario, Super Mario World nebo Super Mario Bros. U. Jak moc budete retro, je čistě na vás. Jakmile si zvolíte prostředí, fantazii se meze nekladou. Nepřeberný počet prvků a nepřátel totiž nabízí tolik kombinací a možností, až oči přecházejí. Hlavně pro nováčky je to jedno velké dobrodružství, protože čas, který stráví pouhým procházením všech použitelných prvků, se pohybuje v řádu hodin.

Hráč si může upravit délku úrovně, přidávat překážky, plošiny, nepřátele, zlaté mince a dokonce i zvukové efekty… Může si vyhrát s nastavením obtížnosti tak, aby level jen sám stěží dohrál a otestovat vlastní dovednosti. Ovládání editoru je bezproblémové a jediné, na co je potřeba si zvyknout, je horní obrazovka, na které je vidět finální podoba úrovně bez prostředí editoru. Zabírá totiž daleko větší část úrovně, což je v prvních chvílích matoucí.

Výzva přijata

Jelikož jsou ale hráči bez kamarádů (s 3DSkem) ochuzeni o značnou část podstaty samotné hry, je k dispozici naštěstí i velice obstojný singleplayer, který doplňuje kreativní část hry. Super Mario Challenge nabízí něco pro všechny typy hráčů. Základním úkolem je projít všech osmnáct světů a zachránit princeznu Peach, kterou unesli. Každý svět je jiný, postavený na levelech vytvořených na Wii U, a má v sobě dvojici speciálních úkolů pro každou úroveň.

Stačí se jen dostat na konec úrovně, abyste pokročili dál, ale jednotlivé úkoly zpestří hraní díky své obtížnosti. Posbírejte hvězdy, pobijte nepřátele přikázaným způsobem nebo se dostaňte na konec úrovně spolu s P Switchem. Díky rozmanitosti v designu jednotlivých úrovni hra nenudí, úkoly jsou většinou opravdu výzvou a omezený počet životů na projití hrou rozhodně hraje obtížnosti do karet. V nouzi nejvyšší se sice zjeví Yamamura, aby hráče obšťastnil extra životem, ale tu a tam zvítězí nad novou nadějí spíš frustrace z obtížnosti nebo vlastní nešikovnosti.

Hopsačka z písku a mlhy

Umíte si jistě představit, jaký boom muselo vyvolat původní vydání Super Mario Maker, když dala hráčům možnost tvořit vlastní úrovně, sdílet je s lidmi z celého světa, a neustále zkoušet něco nového. Stabilní herní komunity tuhle možnost většinou vítají s otevřenou náručí a využívají jí. Nabízí se tak otázka, v čem vlastně spočívá síla 3DS verze hry. Chybí v ní možnost jednoduše sdílet vlastní obsah, na které je celý koncept hry postavený. Efekt původní verze se tak rozplývá mezi prsty.

Pokud bychom se na Super Mario Maker pro 3DS podívali jako na samostatný titul, který nabízí hráči možnost tvořit vlastní úrovně, a odehrát si nějakou stovku úrovní s rozdílnou obtížností, rozhodně to není špatné. S přihlédnutím k historii titulu a jeho původní verzi to ale opravdu nestačí. Stáhnout si občas nový level od někoho z Wii U totiž nenahradí ani zdaleka dobrý pocit z toho, kdy si někdo stáhne váš obsah a ještě z něj má radost.

Bez silné komunity, jejíž zájem hráče podrží v kritické chvíli, je z 3DS verze jen kvalitní hra, o jejímž osudu rozhodne právě až zmíněná komunita a schopnost hráčů potkávat se v reálném světě, aby si vyměnili úrovně.

Pokud nepotřebujete sdílet obsah a vystačíte si sami, je to opravdu výborná hra. V opačném případě je potřeba si přiznat fakt, že Super Mario Maker je hradem z písku, který hravě odolá záři úspěchu, ale ještě snadněji ho může zničit vlna nezájmu ze strany fanoušků.