Battle Worlds: Kronos

Verdikt
70

Poctivá, zábavná a celkově kvalitní tahová strategie, která se nejen dobře hraje, ale dokonce hezky vypadá. Jen kdyby občas byla trošku chytřejší a nesnažila se prezentovat plytký svět a příběhové pozadí jako něco úžasného.

Počítač

WindowsWindows

19,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

19,99 €Steam

LinuxLinux

19,99 €Steam

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

$19,99PlayStation Store

Xbox OneXbox One

Microsoft Store
Koupit

Další informace

Výrobce: King Art
Vydání: 4. listopadu 2013
Štítky: tahová, sci-fi, strategie

O tom, že Kickstarter funguje do jisté míry jako zachránce okrajových žánrů asi nikdo nepochybuje. Plejáda povětšinou povedených adventur je toho ostatně důkazem. Široká hráčská obec ale nezůstala pouze u nich a nyní se začíná přesouvat na bitevní pole strategií, které v poslední době zažily masivní úpadek. Obzvláště ty tahové moc úspěchů nezaznamenaly, a tak je každý kousek vítán s nadšením. Obzvláště když je alespoň tak dobrý, jako Battle Worlds: Kronos.

Novou tahovku postavenou na hexových polích mají na svědomí němečtí řemeslníci z KING Art Games, které si můžete asociovat s povedenou episodickou adventurou Raven. Od úspěšných adventur k úspěšným strategiím je ale dlouhá štreka plná obtížného balancování na hraně, které spočívá ve vyvážení jednotlivých jednotek a přehlednosti ovládacího rozhraní. Takže, jak to vlastně Němci zvládli?

Velký prostor k taktizování

Na hodnocení už jste se podívali a víte, že to zvládli opravdu dobře. Ono vzít myšlenky páté Civilizace nebo původních Battle Isle a trošku je oprášit taky není nic dvakrát obtížného. Připravte se tedy na fortelný zážitek, který vám dá během zhruba 25 hodin dlouhé kampaně slušně zabrat. Možností, jak jednotlivé bitevní situace uchopit, je totiž hned několik.

Hexová pole a členitý terén například umožňují provádět rozličné vojenské manévry - od nejjednoduššího obklíčení až po složité léčky promyšlené hned na několik tahů dopředu. Není tedy problém si zahrát ani na Teutoburský lesík budoucnosti. A to ani nemluvíme o všemožném zohledňování strategických pozic, ostřelování nepřítele artilerií zpoza hory nebo zákeřné šachové bitvy o životně důležité mosty.

Jediným problémem je v tomhle ohledu hodně rozporuplná umělá inteligence. Počítač na tom rozhodně není tak špatně, jak to původně vypadalo a dokáže mnohdy udeřit tam, kde je potřeba. Zvládá i taktické krytí slabých jednotek za silnými. Jen málokdy ale vytvoří nějakou bojovou formaci a když už se pustí do agresivnějších bitev, má problém „vyměňovat“ s vámi jednotky pro sebe výhodně.

Rozpačitá prezentace

I přesto je ale třeba před autory smeknout. Udělat z malé tahovky zábavnou a různorodou záležitost plnou dynamiky a diverzifikovaného zážitku určitě nebylo jednoduché. Stejně tak začlenění různých typů jednotek, od lehké průzkumné pěchoty až po tanky, které slouží jako živé štíty nebo dělostřelectvo se svou podpůrnou rolí. Najdete zde zkrátka všechno, co by asi ve válce budoucnosti mělo být, navíc v hodně detailním provedení. Je též třeba ocenit fakt, že ve hře najdete čtveřici frakcí a dvě zcela unikátní sady jednotek.

Vyplývá to z příběhu, který se točí okolo dvojice planet Kronos a Rhea. Konkrétně jde o válku o Kronos, do které se zapojily tři bohaté frakce z Rhey a jedna skoro až partyzánská skupina na Kronu. Nic moc více sice vyprávění nepřinese, ale všechna ta schematická klišé se alespoň autoři snažili rozbít solidním humorem. Škoda jen, že jim to kazí audiovizuální prezentace.

Kickstarterový produkt se přeci jen nemůže měřit s velkorozpočtovou konkurencí a tak je až trošku k nevíře, že se tvůrci rozhodli pro plnohodnotné vyprávění skrze CGI filmečky a další náležité propriety. Z výsledné podoby ale nedostatek financí doslova křičí. Jednodušší forma třeba skrze komiksové obrázky by rozhodně udělala větší službu než pochybný dabing a nekvalitní CGI.

Jednoduchá a intuitivní

Volba složité prezentace dává ještě menší smysl, když se podíváte na zbytek audiovizuálního zpracování. Ano, hudba je v téhle hře vyloženě průměrná, ale jednoduché ztvárnění jednotek a herních map plné zářivých barev a nijak komplikovaných modelů je až překvapivě elegantní. K tomuto typu hry prostě sedí naprosto parádně a bitevní vřavu na Kronu lze považovat za jednu z nejlépe vypadajících strategií posledních let.

Minimalismus je ale jedním ze znaků Battle Worlds: Kronos. Nijak rušivě totiž nepůsobí ani interface a navzdory očekávání je většina herních mechanismů přirozeně intuitivní. Podtrhuje to systém, v němž má každá jednotka dvě akce za tah, plus občas nějakou speciální schopnost. Podobně známý vám přijde systém vylepšování jednotek a jejich přenášení z bitvy do bitvy.

Naděje do budoucnosti

Na papíře vypadá tahle hra jako stvořená pro multiplayerové hraní. Nabízí jednoduché ovládání a dostatečně komplexní mechanismy, které však není problém pochopit. Zkrátka parádní souhra, která by z Battle Worlds: Kronos udělala úžasnou oddychovou na dlouhé večery s kamarády. To by ovšem musela hra více hráčů fungovat.

Jednou se nepřipojíte vy, jindy kamarád. Pak hra zase pro změnu spadne a když chcete hrát sólo, najít jiného soupeře je téměř nemožné. Prostě katastrofa a ohromné zklamání, protože vidíte ten velký potenciál.

Časem se snad objeví řešení a do té doby můžete trénovat v opravdu dlouhé kampani. Chytne vás dobrou hratelností a dokonce i pohledným vizuálním zpracováním. Snad jedinou slabší stránkou je příběhové pozadí a jeho laciný styl prezentace. Ale přes to se dá s trochou snahy s klidem přenést a odměna je štědrá.