Motorstorm Apocalypse

Verdikt
72

Buď autoři přecenili svoje síly nebo síly stárnoucí konzole, ale Motorstorm působí nedopečeným dojmem. Na jedné straně pohledné dynamické efekty a opravdu fungující 3D, na straně druhé veleprůměrné textury, očesané animace a úplně zbytečné montování se do ozkoušeného jízdního modelu. Pro fanoušky série mírné zklamání, pro ostatní přešlapování na místě.

Další informace

Výrobce: Evolution Studios
Vydání: 31. března 2011
Štítky: multiplayer, postapokalypsa, více hráčů u jednoho zařízení, akční, závodní

Vzhledem k japonskému zemětřesení se dlouho očekávané pokračování Motorstormu odkládalo všude po světě na dubnové termíny, aby se dodrželo trochu té piety, která ještě světu zbývá. Do Česka každopádně Apokalypsa dorazila, takže si můžete vyzkoušet, jaké to je prohánět se s autem, buginou, motorkou nebo náklaďákem v ruinách města roztřeseného obří živelnou katastrofou.

Pro vlajkovou loď třetího Playstationu - první Motorstorm byl jedním z nejdůležitějších a také nejhezčích startovních titulů této konzole - je závodní novinka další "malou domů", takže mírné zpoždění na klíčových trzích zjevně ničemu neublíží. Je ale vůbec na co se těšit nebo tahle arkáda, zasazená do madmaxovských kulis, už nemá co nabídnout a snaží se na poslední chvíli o emmerichovský make-up plný přebytečných hollywoodských efektů?

Cesta do města

První dva Motorstormy se chlubily hlavně po čertech pěknou grafikou, uvolněným jízdním modelem a nezdravě elegantním slow-motion rozstřikováním aut po skalách, stěnách a dalších přirozených i nepřirozených překážkách závodního provozu. Představte si Burnout na vylidněných pláních postapokalyptického světa, absurdní postavičky za volanty a řízný soundtrack, který z vás ždíme nadlidské výkony především v nekonečných multiplayer maratonech.

Hra uměla parádních 60 framů za vteřinu i při splitscreenu, a byla proto ozdobou každé divoké párty. Třetí díl na multiplayer hodně sází a offline split nabízí své služby až čtyřem hráčům. I na 50" plazmě je to ovšem už trochu moc pohyblivých obrázků, doporučujeme max. standardní horizontální split pro dva.

Jednou z nejdůležitějších změn je přesun z přírodních tras do městského prostředí a tím pádem ještě větší přiblížení Burnoutům. Tvůrci z Evolution se snaží tuhle drobnost maskovat zdůrazněním faktu, že se děj odehrává v blízké budoucnosti, kdy šlo všechno do kopru. A protože se další ročník tzv. Festivalu koná zrovna v době, kdy matička Země vrtí zadkem a vysílá na povrch mocné seismické otřesy, je hned o důvod víc nastartovat motory.

Už tak zhuntovaná města během závodění dostávají pořádnou nakládačku a tratě se vám mění před očima. To hře dává zcela nový rozměr, protože zatímco dřív jste si museli dávat pozor na dotěrné protivníky, stacionární překážky a vlastní nešikovnost při kroucením joypadem (ne nutně v tomhle pořadí), teď se řada nehod odehraje tak, že před vámi najednou spadne obří komín nebo se propadnete do suterénu přímo před projíždějící metro. Jeli jste v minulém kole za nejbližší zatáčkou rovně? Žádné rovně už není, teď tam stojí letadlová loď, takže jestli nehodláte vjet do zadku nějaké stíhačky, radši koukejte statečně tahat za ručku.

Šílení na Max

Nový Motorstorm je větší a efektnější. Víc povětrnostních vlivů, nízko letících šrapnelů, nerovností a explozí. A také víc tratí, i když jen asi polovina nabídne zmíněnou dynamickou proměnu, která z nich dělá živé, zlomyslné bludiště. Jako by to samo o sobě neztěžovalo řízení, autoři sáhnuli i do formulky, která jim v minulých letech přivábila tolik fandů. Ovládání pestrobarevných přibližovadel notně ztěžklo... myslíme teď ten pocit, který máte z káry pod vašima rukama.

Beztrestně driftovat s přesností na centimetry se teď dá už jen s motorkou a superportem, tj. s lehkými vozítky s přebytkem výkonu, u ostatních cítíte hmotu, která se ne a ne čitelně utrhnout z rozbitého asfaltu. Důsledkem toho se budete s vozítky sžívat trochu déle, což ve hře, která má dvě tlačítka pro narážení do soupeřů a bortící se mrakodrapy s umělou inteligencí (která jim velí útočit výhradně na vás), nezbytně znamená, že se do toho musíte opravdu opřít.

Singl vás postupně provede třemi obtížnostmi, přičemž každou zastupuje jiný závodník a příběh. Ten je prezentován relativně odfláknutými črtanicemi, ale zároveň pokaždé obsahuje jiné tratě, takže kdo chce otevřít kompletní soupisku okruhů, musí se prokousat vším. Největší překážkou přitom nebudou soupeři, ale dlouhé nahrávací časy, opět naznačující, že PS3 už má na kontě dost křížků.

Co se týče zápolení v klasických závodech, eliminacích a duelech, všeobecně platí, že vám hra dá pořádné kapky a občas vybouchnete jen tak zbůhdarma, aniž byste přehřáli nitro nebo o cokoliv zavadili. Rubberband (jako na gumičce) mechanika však funguje obstojně, takže i v případě, že zřetězíte pár nehod, máte při konzistentní jízdě v následujících kolech šanci dojet peloton a skórovat. Nic jiného vám nezbývá, protože bez kvalifikace se do dalšího závodu nepodíváte.

Mrakodrap na levoboku!

I živly se podaří po několika projetích stejné tratě náležitě zkrotit, protože už budete vědět, kam co spadne a kudy se prožene ze řetězu utržená budova. Závody tím nijak neztratí na adrenalinu a kouzlu, ale přeci jen vám postupem času dojde, že je to sice efektní, ale poměrně slabá náhražka za stometrové průrvy, obří vodopády a projíždění houštin v předchozích Motorstormech.

Vlastně začnete mít i pocit, že kromě toho mírně neohrabaného ovládání, se změnila jemně k horšímu i grafika. Je pořád stejně plynulá a pocit rychlosti sám o sobě žene endorfiny do umdlévajících palců, ale bližší pohled na textury, dezitengrující se vozy nebo některé méně důležité prvky (mořské vlny) dávají tušit, že všechny ty dynamické efekty onoho nešťastného zemětřesení sežraly z nároků na výkon tak podstatnou část, že se jinde muselo ubírat. A pokud se dostanete do fáze, že musíte přesypávat výkon z jedné ruky do druhé, abyste konzoli neutahali k smrti, je to průšvih.

3D - Destrukce, Dekapitace, Degradace

Apokalypsa se tak rychle stává rozporuplným dítětem. Všechna ta destrukce vypadá kouzelně, zvlášť v plné podpoře 3D, kdy všechen ten železobetonový sajrajt doslova létá kolem vás, ale všechno to pozlátko stejně postupem času ustupuje základnímu jádru hry.

Dynamika je slušná a zpruzelí hráči třeba hluboko v menu objeví, že si všechny vozy mohou luxusně vytunit k obrazu svému, dokonce tak detailně, že se i NFS zastydí. Kromě vizuálních serepetiček lze také zvýšit výkon, což může být řešením pro ty, kdo se trápí v singlu s některým ze závodů. Oproti ultratěžkým finálním jízdám v předchozích dílech je ale Apokalypsa až nesmyslně krotká - dojetá za nějakých sedm hodin čistého času. Tou dobou už poletí růžové, a dost možná i 3D brýle dolů a vy se budete muset rozhlížet po kamarádech, kteří by hráli s vámi.

Multiplayer je a bude páteří celé hry, proto je škoda, že v Evolution ustoupili ze svého záměru nabídnout hráčům kompletně customizovatelné závody a možná i nějaký jednoduchý editor tratí. Byla by to levná a rychlá náplast na mírné rozčarování ze hry, která nevypadá dramaticky lépe než její starší bráškové. A to je v době, kdy se kolem závodních arkád točí čím dál tím víc supů, nečekaně riskantní blafování.