Team Fortress 2

Verdikt
92

Team Fortress 2 je akčnější, vybroušenější, ale hlavně dokonale hratelná. I dnes se ji oddávají každý den davy hráčů a jelikož je na Steamu k dispozici zdarma, pokud vás odlehčené multiplayerové střílečky lákají, směle ji vyzkoušejte.

Další informace

Vydání: 9. října 2007
Štítky: fps, komiks, multiplayer, kooperace, akční, online
Pradědeček všech týmových akcí dostal komiksový facelift a jako zamlada lítá po bojišti, ozdravuje kamarády nebo se s rotačním kulometem bezhlavě vrhá do skupinky nepřátel. Možná tomu nebudete věřit, ale kdysi dávno neexistoval Counter-Strike. Počítače vesele tikaly kolem tří set megahertz a úspěch slavil první opravdový akcelerátor 3Dfx. A přes internet všichni hráli Team Fortress Classic pro Half-Life 1.

Team Fortress 2 zůstává týmovou akcí podobnou Enemy Territory. Proti sobě stojí dva tábory a snaží se dobýt území nebo těm druhým ukrást dokumenty. Nejde o žádné velké mapy, naopak akce je koncentrovaná na vcelku malém prostoru a nikdy to z vlastní základny nemáte k válečné linii daleko. Tak trochu by se dal systém popsat jako deathmatchová vřava s velmi pevnými mantinely, které určují vlastnosti jednotlivých postav.

Každé z devíti povolání je naprosto odlišné a představuje specifický přístup k hraní. Vyberou si všichni - rozený útočník sáhne po ultra rychlém Scoutovi, vyváženém Soldierovi s raketometem nebo po plamenometem ozbrojeném Pyrovi. Obranáři zvolí oblíbeného HeavyGuye s předimenzovaným kulometem, záškodnického Demomana s granátometem, odpalovatelnými a na zdech držícími minami. Třetí možností je vychytralý Engineer, který dokáže vystavět teleport, stanici doplňující zdraví i munici (Dispenser) nebo smrtelnou střílnu po třetím upgradu schopnou pálit rakety.

Poslední skupina povolání osloví zejména klidnější povahy, které hrají pro tým a nehrnou se do předních linií. Ti mají na výběr z Medica s jeho nevyčerpatelnou studnicí zdraví a občasným nesmrtelným efektem. Samozřejmě nemůže chybět Sniper a nakonec doslova neviditelný Spy, který útočí ze zálohy a v přestrojení.

Zběsilost. Tohle slovo nejlépe vystihuje, co se na bojišti děje. Akce je vždy koncentrovaná do určité linie, která se posunuje podle toho, který tým je lepší. Nejde ani tak o přesné fragy, ale zejména o dokonalé skloubení všech povolání. Jestliže se na jedné mapě pohybuje kolem dvaceti lidí, je poměrně důležité, aby byla v obvykle dvanáctičlenném (někdy o čtyři početnějším) týmu zastoupena pokud možno všechna povolání. Jedinec nemá šanci sám bitvu rozhodnout, protože ho prostě převálcuje lavina protivníkova týmu. Jako příklad si vezměme nejznámější mapu, která byla i v původní hře, tedy 2Fort. Úkolem je ukrást nepřátelské dokumenty z nejzašší místnosti hluboko v podzemí základny, kam vedou pouze dvě cesty.

První, co by každý tým měl udělat, je postavit nějaké věže u svých dokumentů, což se také v 99% her stane. Další důležité postavy jsou v tomto případě ostřelovači, kteří hlídají jediný most mezi oběma bázemi. Nicméně ostřelovač potřebuje poměrně dlouhou dobu ke klidnému zaměření a proto není tak silný jako v jiných hrách. Mezi tím samozřejmě běhají všichni ti Soldieři, Scouti, Heavyguyové, Demomani, Pyromeni či Medici a snaží se dostat co nejblíže k vytouženému cíli.

A jako stíny se v téhle zběsilé řežbě pohybují oblíbení špióni. Jenže ani s největším arzenálem se obvykle nedá dobýt místnost s dokumenty, protože je střežena několika věžemi s raketami. Právě teď musí na scénu nastoupit špióni, věže v přestrojení odstranit, na což jsou patřičně vybaveni. Následně by těžce ozbrojená tlupa měla vletět dovnitř a uzmout drahocenný kufr. Jenže to není vše, ještě je nutné se dostat zpět do své základny. K tomu nejlépe poslouží Scout, jehož rychlé nohy dopraví zásilku na místo určení za pár sekund.

Vždy se hraje na časový limit - na zabrání jednoho bodu a běží i čas vytyčený celé úrovni. Pokud se nejedná o mapy, kde jeden tým musí bránit až do konce, tak se počet minut strávených na bojišti úměrně rovná vyrovnanosti týmů. Při přetlačované totiž za získaný bod přibude určitý čas a když se obě skupiny perou stále o střed mapy, jsou bitvy dost dlouhé.

Naštěstí se nehraje donekonečna, ale po uplynutí celkovém limitu je vyhlášena náhlá smrt. Zmizí všechny lékárničky, šrot pro Engineery a všichni mají jen jeden pokus na to vyvraždit protivníkův tým. V té chvíli mají velkou váhu jak Medic, tak Engineer, protože dokáží ozdravovat a dodávat náboje (inženýr skrz Dispenser). Ale i tahle část může skončit remízou, to když obě mužstva hrají příliš pasivně.

I díky unikátnímu komiksovému ztvárnění se budete často smát. Na mimiku, pohyby a celkově všechny animace postav se s chutí budete dívat stále dokola. Velmi vtipné jsou hlášky po vaší smrti, kdy se na zemi váli změť vnitřností a utrhaných končetin a vy jste jen tak mimochodem upozorněni, že ten flák masa, je váš zbytek. A ten o kousek dál také. Parádní jsou momentky strůjců vaší smrti. Hra vás dokonce nabádá si je uložit. Podobných drobností jsou v Team Fortress 2 mraky.

Jen velmi těžko se na Team Fortress 2 hledá nějaká chybka. Pominu vzlyky veteránů, kterým chybí granáty nebo schopnost Medica otrávit protivníka injekcí. Pro ně a pro všechny, kterým přijde koncept jednoduchý, je určena například modifikace Fortress Forever do Half-life 2. Jinak je ale TF2 výborně vybalancovanou směsí mezi komplexností pro náročnější hráče a zároveň přístupností širokému publiku.