Xbox OneXbox One

Microsoft Store
Koupit

Výrobce: Gloomywood
Vydání: 10. března 2017
Štítky: stealth, horor, adventura, akční

“Necháme tatínka postavit stan a půjdeme do temného lesa pro dřevo.” Klasická rodinná dovolená kdesi v lesích, však to možná znáte. Spousta nadávek při zatloukání stanových kolíků, ale najednou bum. Manželka mrtvá, děti někdo unesl a sedm let uteklo jako voda. Dlouhé roky nekvalitního života se na detektivu Smithovi těžce podepsaly, ale už chybí jen několik krůčků k odhalení zločinecké organizace, která má únosy dětí na svědomí. Vítejte v Gloomywoodu, líhni zvrhlíků.

Hrůza vyrobená s láskou

Frédérick Raynal se proslavil jako tvůrce série Alone in the Dark, propagátor survival her nebo jako autor Little Big Adventure. Tento ostřílený harcovník se společně s manželkou, herní vývojářskou Yaël Barroz, rozhodli vrátit k tomu, co dělá survival survivalem – hutné atmosféře a silnému vyprávění, které hráče chytne a nepustí.

Když dáme stranou herní prvky a technické zpracování, Gloomywood má všechno, co si může hráč od atmosférické survival hry přát. Detektiv Smith je po sedmi letech vyšetřování blízko rozuzlení hrůzných událostí, které se dějí po celém Gloomywoodu, a vedou až k sirotčinci.

Zní to sice jako klišé, ale cesta k vyřešení případu je dlážděna často opravdu šokujícími událostmi a prvky, které přichází v nečekaných chvílích, v překvapivém množství, a v dostatečně hrůzostrašném balení, což nemusí být nutně ku prospěchu věci. Hlavně kvůli enginu.

To, co se začátku jeví jen jako špatný vtip, se velice rychle změní v pohlcující záležitost. První vyšetřování vede Smith v zavřeném zábavním parku/cirkusu a je třeba říct, že zvráceností nabízí scénáristé dost a dost na každém kroku. Stařenky, které lákají děti do své maringotky, jsou nic oproti krotitelům lvů s bičem a klaunům, kteří se chystají pustit do nebohých dětí. V souznění s názvem navíc 2Dark zahaluje úrovně do opravdu tmavých barev a stínů, takže se velmi často neobejdete bez zdroje světla.

Cigárpauza

Při hledání důkazů, vodítek a dětí v jednotlivých úrovních si temných prostor užijete více než do sytosti. 2Dark je na práci se světlem, tmou a prostředním jako takovým těžce závislá, a funguje to skvěle. Přestože se může design jevit zpočátku jako zmatený, oceníte po nějaké době hraní jeho propracovanost a obrovské množství detailů. Způsobů, jak řešit každý problém, je několik a rozmanitě zpracované levely nabízejí různé styly průchodu. Kouzlo nechtěného zde funguje na výbornou a několikrát vás překvapí, jak může jedno rozhodnutí ovlivnit zbytek průchodu levelem.

Drobnosti jako vypnutí elektřiny na patře nebo neodtažení mrtvoly zabitého číšníka může rozhodnout o vašem osudu o deset minut později, protože jste v mezičase uvedli do chodu zcela jiné události. Provázanost jednotlivých herních prvků je úctyhodná a vybízí hráče nejenom k častému ukládání, ale i ke zkoušení nových věcí. Pan Smith je drsňák ze staré školy, a tak ukládání hry probíhá ve formě kouřové pauzy. Hlavní hrdina si prostě zapálí a pokud ho necháte v klidu vykouřit cigaretu, uloží se hra. Pokud ale zjistíte, že se k vám někdo blíží a nevybrali jste si nejvhodnější místo, musíte celou akci přerušit a rychle se skrýt ve stínu. A nezapomeňte zhasnout!

2Dark pracuje nejenom s klasickým skrýváním se v temných koutech, ale také dokonale využívá světelných zdrojů (baterka, zapalovač, lampa apod.) a zvuků, které hráč vydává při střelbě nebo jen při neopatrnosti a zkoumání prostředí. Prakticky cokoliv vás může prozradit a ohrozit na životě. Naštěstí je k dispozici také dostatek způsobů, jak si usnadnit život a odlákat pozornost. Pozorným poslechem dialogů můžete získat užitečné informace, kterých pak využijete například k vyvolání hádky dvou strážných. Navíc prakticky všechny předměty, které pan Smith při procházení úrovně sebere, mají své opodstatnění, a dají se využít k boji i klamu.

Nepřátelé se občas chovají až nečekaně chytře a rychle, takže plánování a sběr informací hraje prim. Kvůli tomu velmi rádi obětujete několik loadingů jen na průzkum nového levelu. Ozbrojení strážní jsou nebezpeční a detektiv moc nevydrží, což se nedá říct o tuhých nepřátelích, vyžadujících několik výstřelů z revolveru, a ještě víc ran chladnou zbraní. Jedinou jistotou se pak stává plížení. Proti útoku s nožem zezadu prostě není obrany.

Obsah vítězí nad formou

V podstatě jediným nedostatkem hry je technické zpracování. 2.5D grafika a zastaralý engine atmosféře bohužel nepřidává. Řada prvků v prostředí totiž splývá s pozadím, což platí hlavně o pastech. Často tedy umíráte ne vlastní vinou, což může být frustrující, stejně jako práce s uživatelským rozhraním. A dobrý dojem v mnoha situacích nezanechává i hodně krkolomná anglická lokalizace, na které je poznat, že je hra francouzského původu.

Silný dojem z postupu hrou a detektivního rozplétání naštěstí nad nedostatky převažuje stejně jako hratelnost, která motivuje hráče ke stále novým způsobům řešení situací. Jen se musíte smířit s tím, že někdy je takové řešení opravdu drastické. Například se můžete zbavit lva tím, že ho vpustíte do klece s dítětem, a pak je tam oba zamknete. Průchod máte volný, ale za jakou cenu?

Podobných situací a rozhodnutí hra nabízí bezpočet a o šokující momenty tak ve hře není nouze. Nedokážeme se sice zbavit dojmu, že chuť šokovat hráče co největšími zvrhlostmi občas zachází až za hranu dobrého vkusu, ale na straně druhé je to správně – 2Dark je survival horor, ne procházka růžovým sadem. A navíc kvalitní survival horor, který se sice nevyhnul jistým potížím a nedostatkům technologického ražení, ale bohatě to vynahrazuje atmosférou a hratelností.